Case Leen BakkerLeen Bakker verdubbelt aankopen met nieuwe Advantage+ Shopping campagne
- Strategy & Insights
- Retail
Met meer dan 170 woonwinkels is Leen Bakker niet meer van de woonboulevards weg te denken. In de afgelopen jaren heeft Leen Bakker haar online aanwezigheid verhoogd door onder andere social advertising op een effectieve manier in te zetten. In samenwerking met long-term partner ZIGT en Meta is een nieuw type campagne getest – Advantage+ Shopping. En met succes.
Mooi wonen toegankelijk maken
Leen Bakker bestaat al ruim 100 jaar. Met als doel om elk huis een thuis te maken is Leen Bakker ondertussen de grootste omnichannel value discounter in de woninginrichting sector in Nederland en België. Naast de bijna 2 miljoen maandelijkse bezoekers heeft Leen Bakker meer dan 4 miljoen online bezoekers.
Social advertising
Door het gebruik van social advertising probeert Leen Bakker in samenwerking met ZIGT de sales te verhogen. Sinds kort is via Meta een nieuw type campagne gelanceerd, genaamd Advantage+ Shopping. Dit campagnetype heeft veel gelijkenissen met de Performance Max campagnes van Google en geeft de adverteerder een optie om een brede doelgroep te benaderen. Dit geeft het algoritme meer vrijheid om de passende content uit te leveren aan de juiste personen. Goed performing creatives worden alleen nog maar belangrijker.
Officiële Advantage+ test met Meta
In samenwerking met Meta heeft ZIGT voor Leen Bakker de Advantage+ Shopping campagne getest tegen de reguliere conversie campagnes. De test bestond uit twee cellen:
- Reguliere conversie campagnes o.b.v. catalog data
- Advantage+ Shopping conversie campagne

Klinkt goed allemaal, maar wat hebben wij als ZIGT dan precies gedaan?
Wat meespeelt is dat beïnvloeders, met name ouders en voornamelijk moeders, niet direct een carrière in de bouw en infra toejuichen voor hun kinderen. En dat is zonde…
De vraag aan ZIGT was hoe we binnen de campagne kunnen werken aan het arbeidsmarkt-imago zonder het tv-format te veel te ‘vervuilen’.
Het antwoord was het toevoegen van een tweede contentlaag parallel aan het tv-programma, waarin we dieper ingingen op de bouwers die we in het tv-programma zagen werken aan verschillende projecten. In zes branded articles op AD.nl, die gelijktijdig liepen met de tv-afleveringen, vertelde telkens een andere persoon zijn of haar verhaal.
De artikelen werden gestimuleerd door middel van op de doelgroep gerichte online advertenties binnen het DPG-netwerk (vrouwentitels), om zo de moeders te wijzen op de mogelijkheden. Er werd ruim 70.000 keer op deze artikelen geklikt, met in totaal 15.000.000 impressies. In alle artikelen en tv-afleveringen werd bovendien verwezen naar debouwmaakthet.nl, waar men meer informatie en de andere artikelen (+ tv-content) kon vinden.
De nieuwe Advantage+ Shopping campagne was een groot succes
Leen Bakker zag een verdubbeling van aankopen in vergelijking met de reguliere conversie campagnes. Daarnaast was er een afname van 37% van de kosten per aankoop.
“Het is fijn om zo’n groot succes te behalen door nieuwe campagne-mechanismen toe te passen.”
Selma Erol, Team Lead Social & Web Content, Leen Bakker
Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?
We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.